... v tělocviku jsem vždycky patřila k nejhorším. A pak jsme v šesté třídě v rámci branného cvičení měli běh do vrchu...

Píšu o tom, jak běhám já a co se mi osvědčilo a jak to baví mě. A pokud vám váš běhací trenér radí něco jiného, tak věřte jemu

pondělí 3. března 2014

Knížka byla lepší!


Schválně - kolikrát se vám to stalo, že jste museli po shlédnutí filmu v různé míře rozčarovanosti prohlásit, že knížka byla lepší než film. Ve filmu řada dějových linií a postav chyběla, takhle se to vůbec nestalo, nedalo se to teď správně pochopit a některé scény nabyly naprosto jiného smyslu, než jak to "ve skutečnosti bylo"... 

A schválně - kolikrát jste byli v opačné situaci - že se vám film líbil víc než knižní předloha? Já rozhodně jednou, ale nemůžu si vůbec vzpomenout, co to bylo za dílo (vzdáleně tuším, že snad Čokoláda). Až do teď, kdy jsem si splnila další svůj sen - viděla jsem Twillight Ságu! 
Když jsem se před lety v práci pídila po tom, co to je, to Stmívání, na které teď plakáty zvou do kin na každém roku, neuvědomila jsem si v první chvíli, která že kolegyně (jako jediná z nás dokázala pravidelnou krychli sbalit do úhledné koule a vůbec jí to nepřipadalo divné) mi se zářícíma očima nadšeně vysvětluje, že je to to nejlepší, co teď dá vůbec číst. Bez čutí jakéhokoli podrazu jsem si bez váhání zakoupila první díl a četla. A nic. No pochopitelně - jedná se úvodní dílo čtyřdílné ságy, takže vlastně jenom vnesení do děje a představení postav. Přečetla jsem druhý díl a zase nic, kromě posledních asi 50 stránek, kde se něco dělo a bylo to i čtivě napsané. V dalším díle se děj zkomplikoval dalším klanem a vyvrcholil žádostí o ruku a poslední díl dítětem. Pravda - pořád se nemůžu zbavit pocitu, že samotný záměr autorky byl dobrý, fantasy teď frčí, mělo to být i romantické a zároveň depresivní (pokud jste byly alespoň čtyři roky nešťastně zamilovaná puberťačka s nízkým sebevědomím balancující mezi kontinuální depresí a apatií, můžete se v některých pasážích i najít). Ale dál prostě nic. Pravda - anglické originály jsem nečetla, takže nemůžu posoudit, na kolik zejména poslednímu dílu uškodil český překlad, který rozhodně splnil potřebu čtenářů dostat vyvrcholení díla co nejdříve, ale v různém sledu a kontextu používaných asi tak 1500 slov ty náročnější rozhodně nemůže uspokojit. 
Po natočení posledního dílu filmového pojetí jsem se snažila uspořádat jak soukromý promítací parody večírek, tak v témže duchu = s hodně vysokým nadhledem - promítání v rámci školního filmového klubu. Nikdo do toho nešel...? Tak jsem šla sama. A uznávám - první dva, s přivřením očí první tři, filmy byly tentokrát opravdu citelně lepší než knihy. Nejen že s celou ságou strávíte jen devět hodin namísto několika dní, ale hlavní hrdinové také rozhodně lépe hrají, než vypadají, děj ubíhá, nic podstatného v něm nechybí. Navíc nádherné letecké záběry za podmračeného počasí a ten Cullenovic dům - můj sen! A kdyby nic jiného, tak první tři filmy mají fakt poslouchatelný soundtrack.

PS: What to do when The Twilight Saga Ends

Žádné komentáře:

Okomentovat